چک ولو,شیر چک ولو,شیر خودکار,شیر یکطرفه,شیرخودکار دریچه ای,ولو,شیر,CHECK VALVE | کسری ساران

چک ولو,شیر چک ولو,شیر خودکار,شیر یکطرفه,شیرخودکار دریچه ای,ولو,شیر,CHECK VALVE | کسری ساران

شیر یکطرفه چاهی Foot Valve نوعی از چک ولو می باشد که انتهای لوله بسته می شود و فقط یه پورت جهت اتصال دارد ، و سمت دیگر تشکیل شده است از یک استرینر ( صافی ) . همانطور که اشاره شد چک ولو ته چاهی بطور معمول در انتهای خط مکش پمپ یک چاه آب ، مخزن سوخت یا هر کاربرد دیگری که خط مکش در زیر پمپ قرار دارد ، نصب می شوند. بنابراین ، می توان از آنها برای نگه داشتن پمپ ها ، جلوگیری از ریختن مایعات و جلوگیری از دفع مواد زاید از خط استفاده کرد. در شکل زیر نمونه ای از شیر یکطرفه چاهی سیم ایتالیا را مشاهده می نمایید. زمانی که فشار سیال کاهش پیدا می کند و برگشت جریان سیال اتفاق می افتد، دیسک پایین آمده و به قسمت سیت متصل می شود و بنابراین مسیر جریان سیال مسدود و قطع می شود. چک ولو لولایی نسبتا ارزان قیمت می باشد و بصورت خودکار عمل می کند.

  • در واقع مکانیزم چک ولوها به گونه ای است که فشار جریان سیال عبوری از خط لوله منجر به این می شود که دیسک/ پیستون/ توپ موجود در آنها باز شده و جریان سیال از شیر در یک جهت عبور می کند.
  • به صورت کلی زمانی که سیال در جهت درست در حال حرکت هستند، فشاری ایجاد می شود که باعث منحرف شدن درپوش شیر شده و جریان برقرار می شود.
  • در بعضی مدل ها نوعی فنر برای برگشت این توپی قرار دارد که باعث تسریع در بسته شدن شیر خواهد شد.
  • معمولا سویینگ چک ولو در ترکیب با گیت ولو یا شیر دروازه ای دروازه نصب می شود، زیرا ترکیب آنها جریان آزادانه ای به سیستم می دهد.

در این شیر ها دیسک با فنر به صورت افقی به سقف شیر متصل شده است. وقتی فشار سیال به میزان مورد نیاز برسد، فنر جمع شده و دیسک رو به بالا حرکت می کند، بدین شکل به سیال اجازه عبور داده می شود. سویینگ چک ولو، اجازه عبور کامل جریان، بدون هیچ مانعی را می دهد و با کاهش فشار به طور خودکار بسته می شود. معمولا سویینگ چک ولو در ترکیب با گیت ولو یا شیر دروازه ای دروازه نصب می شود، زیرا ترکیب آنها جریان آزادانه ای به سیستم می دهد.

در شیر یک طرفه دیسکی

نوع دیگری از چک ولو لولایی وجود داشته که به چک ولو دابل دیسک معروف میباشد. این نوع شیر عمومآ دارای اتصال فرآیندی ویفری یا بین فلنجی میباشد. شير يك طرفه ديسكي را در مواردي كه جريان ضربه اي (پالسي) سنگيني در خطوط وجود دارد نبايد مورد استفاده قرار داد. بطور کلی چک ولوها از اجزای بدنه، سیت، مکانیزم بازشونده (دیسک/ پیستون/ توپی) و درپوش تشکیل شده است. بر خلاف شیرهای on/off شرایط جریان مشخص کننده عملکرد داخلی چک ولوهاست زیرا دیسک داخلی همیشه تحت جریان است. شیر یکطرفه فنر دار استیل از یک دیسک و فنر در قسمت پشتی آن، تشکیل شده است که با ایجاد فشار، فنر عقب رفته و منجر به باز شدن شیر می شود.

شیر یک‌ طرفه فشاری (Lift Check Valves)

این قطعه دارای انواع مختلفی است و در صنایع گوناگونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از کاربردهای آن در سیستم‌های تهویه مطبوع و مثلاً در چیلر است که بعد از کمپرسور قرار گرفته و مانع برگشت جریان مبرد به کمپرسور می‌شود. در ادامه با تهویه آسمان همراه باشید تا به بررسی بیشتر چک ولو و انواع آن بپردازیم. چک ولو یا شیر یک طرفه باعث می شود جریان کامل بدون مانع از خط عبور کند و با کاهش فشار بصورت خودکار خاموش می شود.

شیر یک طرفه با دیسک نوسانی(Swing Type Check Valve)

در این شیر ها، سیال تنها از یک طرف شیر عبور داده می شود و بازگشت سیال در مسیر مخالف امکان پذیر نیست. معمولا در برخی از سیستم های لوله کشی صنعتی همراه با شیر های کشویی از یک شیر یک طرفه نیز استفاده می شود تا بدون نیاز به اپراتور، امکان کنترل سیال در فشار پایین وجود داشته باشد. انواع مختلفی از چک ولو وجود دارد که در کاربردهای مختلف می‌بایست از نوع مربوط به آن استفاده کرد.